Kurs Praktyczny na patent Sternik Motorowodny

kurs motorowodny praktyczny prowadzony jest na zimowisku barek nr1 przy ul. Osobowickiej 70- z mostu milenijnego na pewno nas zobaczysz jak pływamy jachtami, a z w wiadomości e-mail również dostaniesz mapkę dojazdu jak do nas trafić.

Szkolenie praktyczne na patent Sternik Motorowodny

Kurs motorowodny praktyczny prowadzony jest na zimowisku barek nr1 przy ul. Osobowickiej 70- z mostu milenijnego na pewno nas zobaczysz jak pływamy jachtami, a z w wiadomości e-mail również dostaniesz mapkę dojazdu jak do nas trafić.

Szkolenie praktyczne zazwyczaj trwa od 4-6 godzin ale jeśli zajdzie potrzeba to pływamy do opanowania manewrów.  Na początku szkolenia omawiane są  zasady bezpieczeństwa , budowa jachtu, silnika zaburtowego, podstawowe elementy, które muszą się na nim koniecznie znaleźć tj. kamizelki, gaśnica, zapasowe paliwo itp.

Przed wypłynięciem omawiamy takie rzeczy jak np. odpowietrznik zbiorniku paliwa był zawsze odkręcony a zrywka z kluczykiem do stacyjki była przypięta do Twojego ubioru.  W razie awarii silnika szybko ją wtedy pociągnij a silnik sam się wyłączy. Gdy startujemy do odpłynięcia z pomostu przygotowujemy cumy nabiegowo – tzn. przekładamy linę przez knagę tak aby wraz z odpływaniem ją poluzować i móc swobodnie wypłynąć. Mamy 2 cumy: cumę dziobową z przodu i cumę rufową z tyłu. Na wodzie ćwiczymy manewry takie jak:

1.   Pływanie w ślizgu

Na jachtach z silnikami o dużej mocy gazu dodajemy stopniowo, aby nie wywrócić jachtu. W pierwszej fazie ślizgu dziób jachtu podnosi się znacznie do góry. Przed wejściem w ślizg:

  • sprawdzamy czy nie na pokładzie luźnych przedmiotów
  • oglądamy się za rufę czy nie ciągniemy niczego za burtą
  • sprawdzamy czy załoga siedzi wygodnie i trzyma się relingów

W ślizgu pływamy z dala od brzegu, a inne jednostki pływające omijamy w znacznej odległości. Pamiętajmy że płynąc w ślizgu łódź wytwarza za rufą falę (kilwater), jeśli gwałtownie zakończymy ślizg fala może nas dogonić i zalać jacht. Gdy fala nas dogania powinniśmy na moment dodać trochę gazu by od niej uciec.

2.     Dojście i odejście od boi

Do boi cumujemy zakładając cumę dziobową ‘’na biegowo” przewleczoną cumę przez ucho na boi, a końcówka cumy wraca do nas na pokład. W zależności od konstrukcji boi cumujemy do jej górnego, bądź dolnego ucha. Jeżeli górne ucho bojki jest wykonane z tworzywa, to zwykle powinniśmy cumować do jej dolnego ucha, boja służy w tym przypadku tylko do utrzymania łańcucha na wodzie. Jeśli nie wiemy jak zacumować to bezpieczniej wybrać dolną część boi. Odejście od boi wykonujemy oddając cumę dziobową na biegu wstecznym..

3.     Kotwiczenie

Wybranie miejsca- miejsce musi mieć odpowiednią głębokość. Aby kotwica trzymała się należy przygotować odpowiednią ilość łańcucha lub liny kotwicznej (długość powinna wynosić 3 do 5 razy głębokości wody, na której wykonujemy manewr kotwiczenia). Nie wolno kotwiczyć jachtu w zbyt płytkim miejscu, może to spowodować uderzenia jachtu o dno na fali. Bardzo istotne jest też dno . Kotwica najlepiej trzyma się na piaszczystym dnie, natomiast na skałach może się ślizgać lub klinować. Należy też sprawdzić czy na dnie nie ma zatopionych wraków, rurociągów i czy na danym akwenie nie ma zakazu kotwiczenia. Wszelkie informacje znajdują się na mapach. Przy wyborze miejsca należy również zwrócić uwagę czy w przypadku zmiany kierunku wiatru w nic nie uderzymy.

Przygotowanie kotwicy do rzucenia- zależy to od jachtu na którym pływamy. Na niektórych jednostkach musimy ręcznie przygotować odpowiednią ilość liny (bądź łańcucha), wszeklować go w kotwicę i ułożyć na pokładzie by się nie splątał.

Manewr- polega na ustawieniu jachtu w linii wiatru i wytraceniu prędkości. Kotwicę najlepiej rzucić gdy jacht zacznie się cofać. Wtedy wydajemy całą linę kotwiczną(lub łańcuch). Po upewnieniu się, że kotwica jest odpowiednio zaczepiona można zgasić silnik.

      Ważne: stojąc na kotwicy trzeba ciągle się upewniać czy nie pełźnie ona po dnie.

      Można to zrobić wykonując namiary na stałe obiekty na lądzie oraz używając GPS.

4.     Dojście do Nabrzeża

 

Są trzy sposoby dojścia do nabrzeża, ustawiając jacht burtą do kei:

  • dojście bez użycia lin
  • dojście z użyciem cumy
  • dojście z użyciem szpringu

W każdym manewrze zwracamy uwagę na kierunek wiatru i staramy się ustawić przy nabrzeżu tak, aby dziób naszego jachtu był ustawiony pod wiatr.

Dojście bez użycia lin

ten manewr możemy wykonać jeśli mamy dostatecznie dużo miejsca przy kei. Tak naprawdę użyjemy lin, ale dopiero po ustawieniu jachtu.

Dojście z użyciem cumy

Polega na dojściu do nabrzeża dziobem i obróceniu jachtu z użyciem cumy dziobowej. Manewr przydatny tam gdzie nie ma za dużo miejsca przy nabrzeżu. Manewr może być stosowany tylko w łodziach na których pędnik obraca się w płaszczyźnie pionowej (silniki zaburtowe, typu Z, strugowodne).

Dojście z użyciem szpringu

Polega na dojściu do nabrzeża dziobem i obróceniu jachtu z użyciem szpringu dziobowego. Manewr przydatny tam gdzie nie ma za dużo miejsca przy nabrzeżu. Manewr może być stosowany na łodziach ze wszystkimi rodzajami pędnika.

5.     Odejście od Nabrzeża

 

Są trzy sposoby odejścia od nabrzeża:

  • odejście z użyciem cumy dziobowej
  • odejście z użyciem szpringu dziobowego
  • odejście z użyciem szpringu rufowego

Odejście z użyciem cumy dziobowej

Bardzo prosty manewr, może być stosowany tylko na łodziach na których pędnik obraca się w płaszczyźnie pionowej (silniki zaburtowe, typy Z, strugowodne).

Odejście z użyciem szpringu dziobowego

Przydatny gdy mamy wiatr z kierunku rufy. Manewr może być stosowany na łodziach motorowych ze wszystkimi rodzajami pędników. Często wykorzystywany przez łodzie motorowe z wałem napędowym i sterem.

Odejście z użyciem szpringu rufowego

Manewr przydatny gdy mamy wiatr od dziobu. Może być stosowany na łodziach ze wszystkimi rodzajami pędników, jednak trzeba bardzo uważać na łodziach z silnikami zaburtowymi lub z przekładnią typu Z by nie uszkodzić ich o nabrzeże.

6.       Człowiek za burtą

Manewr człowieka za burtą możemy podzielić na następujące etapy:

  • Wypadnięcie człowieka za burtę i ogłoszenie alarmu. Alarm ogłasza osoba która pierwsza zauważyła wypadnięcie człowieka, ona też przejmuje automatycznie rolę obserwatora- bardzo ważne jest by nie stracić człowieka z oczu!!! Należy podać jak najszybciej środki ratunkowe (koło, kapok, tykę ratunkową) rzucając je od nawietrznej strony od człowieka (środki ratunkowe dryfują szybciej).
  • Manewr, mający na celu dojście jachtem do człowieka.
  • Wyciągnięcie człowieka i udzielenie pierwszej pomocy. Jeśli człowiek jest przytomny to jego podjęcie może nie do końca być proste ze względu na to, że człowiek w nasiąkniętym ubraniu waży dużo więcej. Najłatwiej jeśli wejdzie przez drabinkę jeśli taką posiadamy na jachcie. Jeśli człowiek jest nieprzytomny potrzeba bardzo dużej siły by jak najszybciej znalazł się na pokładzie. Udzielamy pierwszej pomocy i wzywamy pomoc jeśli sytuacja tego wymaga.

Musisz również opanować  7 podstawowych węzłów , których nauczysz się z filmików zawartych w naszym e-learningu pod działem: ,, Liny i węzły żeglarskie’’

Powodzenia! Ahoj Przygodo !!!

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Close Menu